Jedna čtvrtina z téměř čtyř miliard obyvatel Asie je zároveň internetovými uživateli. Vyplývá to z průzkumu mediální agentury we are social, který vypracovala její singapurská pobočka.
Internetu se daří, přeje mu mnoho okolností
Z demografického hlediska nenajdete perspektivnější kontinent než Asii. Věková struktura tak přispívá k rozvoji internetu v tamním prostředí. Průměrný věk nepřekračuje hranici třiceti let.
I díky tomu čtyři státy (Jižní Korea, Japonsko, Brunej a Singapur) překračují hranici 75 % celkového počtu obyvatel připojených k internetu. Pro představu – globální průměr se pohybuje okolo 33 %.
Na chvostu statistiky se krčí Indie, Laos, Bangladéš a Myanmar s méně než deseti procenty konektibilních občanů.
Pokud uživatele internetu vyjádříme nikoliv v procentech, nýbrž v celkovém počtu, Indie se paradoxně katapultuje na druhé místo (121 milionů uživatelů.) hned za Čínu (538 milionů), a paradoxně tak překoná například Japonsko (101 milionů).
V Asii každý rok přibyde stovka milionů nových internetových objevitelů, zhruba sedmina populace celé Evropy.
Hned dva asijské státy se mohou pyšnit průměrnou rychlostí internetu přesahující 10 Mb/s – Jižní Korea a Japonsko.
Sociální média – celoasijský trend
Zajímavá data se týkají i uživatelů sociálních médií. V přepočtu na procenta je nejvíce mikroblogerů, uživatelů sociálních sítí a milovníků různých sociálních platforem v Indonésii. Alespoň jeden společenský profil má 99 % uživatelů internetu, aktivně (neboli alespoň jednou měsíčně) jej využívá 88 % registrovaných.
Největší počet příznivců si získala sociální síť Q-zone (552 milionů), druhé místo obsadil Tencent Weibo (asijská obdoba Twitteru a Facebooku zároveň). Třetí místo patří projektu Sina Weibo.
Hned za medailovými umístěními se umístil euroamerický boom posledních pěti let – Facebook.
229 milionů asijských uživatelů mu sice zaručilo „jen“ čtvrté místo mezi nejpoužívanějšími sítěmi, ale i tak tvoří tamější základna pětinu všech světových uživatelů Facebooku. Navíc v Asii přibyde každý měsíc kolem 10.000.000 nových uživatelů, což zhruba odpovídá populaci České republiky.
Prvenství si ale Facebook připisuje v korporátní sféře, protože jej využívá 89 % asijských společností. Následují (v tomto pořadí) „sociální klasiky“ – Twitter, Youtube, LinkedIn a blogy. Sedmičku nejpoužívanějších internetových komunikačních prostředků uzavírá Pinterest a Google+.
Srovnání s Českou republikou
Internet v Česku aktivně využívá 6,3 milionu lidí, jejichž průměrná rychlost připojení k internetu dosahuje 2 Mb/s. Co se týče sociálních sítí, veze se Česká republika na evropské vlně Facebooku. V závislosti na průzkumech se mluví o 3,5-4 milionech uživatelích. Češi se naopak odklání od domácích sociálních médií. Nejpočetnější skupina uživatelů na „seznamovských“ lide.cz čítá zhruba 170 000 uživatelů.